BEZOBSŁUGOWY MECHANICZNY PRZYTOROWY SYSTEM SMAROWANIA SZYN W ŁUKACH, IGLIC ROZJAZDOWYCH I ZESTAWOW KOŁOWYCH
Problem wzmożonego zużywania się szyn kolejowych na łukach, iglic rozjazdowych oraz zestawów kołowych w lokomotywach i wagonach jest problemem w kolejnictwie powszechnym. Każdy właściciel infrastruktury kolejowej go zna oraz doskonale zdaje sobie sprawę z ogromu kosztów jakie pochłaniają częste acz niezbędne remonty tychże elementów infrastruktury kolejowej.
Firma RailTech Papla z Bielska-Białej ten problem rozwiązuje i wskazuje jak w sposób prosty zaoszczędzić pieniądze wydawane na:
- napawanie, obracanie i wymianę szyn
- przetaczanie i wymianę zestawów kołowych
- napawanie i wymianę iglic rozjazdowych,
ponadto:
- jak wyeliminować męczące piszczenie i zgrzytanie taboru pokonującego łuki
- jak zmniejszyć zużycie energii trakcyjnej
- jak zmniejszyć ryzyko wykolejania się taboru związanego ze zjawiskiem wspinania się koła po powierzchni bocznej szyny.
Mechaniczny bezobsługowy przytorowy system smarowania szyn kolejowych na łukach składa się z urządzenia smarującego brytyjskiej firmy QHi Rail współpracującego ze specjalistycznym czynnikiem smarującym amerykańskiej firmy Whitmore’s.
Urządzeniem realizującym uzyskanie powyższych korzyści jest bezobsługowa, mechaniczna przytorowa smarownica brytyjskiej firmy QHi Rail, której RailTech Papla Spółka z o.o. jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę, Republikę Czeską, Słowację, Węgry, Rumunię, Turcję oraz Ukrainę.
Jest to urządzenie całkowicie mechaniczne, o bardzo prostej budowie, nie wymaga zewnętrznego źródła dostarczania energii w postaci doprowadzonego przewodu elektrycznego czy butli ze sprężonym gazem. Urządzenie napędzane jest energią kinetyczną przejeżdżającego taboru. Injekcja smaru inicjowana jest przejazdem każdej osi pojazdu szynowego przez urządzenie. System nie posiada żadnych elementów elektrycznych, elektronicznych ani pneumatycznych dzięki czemu:
- jest bezawaryjny
- jest praktycznie bezobsługowy
- nie zakłóca sygnalingu
- jest bardzo tani w eksploatacji.
System smarowania QHi Rail & Whitmore’s skonstruowany jest w taki sposób, że czynnik smarujący, po naciśnięciu popychacza pompy przez koło pojazdu szynowego wydatkowany jest na wewnętrzną pionową powierzchnie główki szyny. Z tego miejsca zabierany jest przez obrzeża kół.
W momencie, gdy tabor pokonuję łuk czy rozjazd, siła odśrodkowa spycha go do zewnątrz powodując tarcie obrzeża koła o wewnętrzną część główki szyny czy iglicę rozjazdu. Dzięki systemowi smarowania obrzeże koła kontaktuje się z szyną poprzez smar zapobiegając:
- zużyciu kół, szyn i iglic,
- wspinaniu się kół na szynę co powoduje ryzyko wykolejeń
- generowaniu zanieczyszczenia środowiska hałasem
- oraz zmniejszając zużycie energii trakcyjnej
System chroni więc infrastrukture i poprawia bezpieczeństwo w sposób kompleksowy.
Obrzeża kół nie pozostawiają smaru, tam gdzie nie jest on potrzebny czyli na odcinkach prostych toru, dzięki czemu można zminimalizować jego zużycie.
Smar nie dostaje się na górną powierzchnie główki szyny więc nie wpływa na przyspieszanie i hamowanie taboru.